Farum Trampolin Forening

Træningssted: Marie Kruses Skole, pigesalen, Stavnsholtvej 29-31, 3520 Farum.
Bankkonto: Danske Bank reg. 9570 konto 12836449 | Mobilepay konto: 81907
Kontakt: Kontakt@FarumTrampolinForening.dk
You are here:   Login

Site administration

Please enter password.

User (optional):

Password:

Vi deltager i de konkurrencer, springernes niveau berettiger.

Klubtræf er en serie stævner i Københavnsområdet, hvor der findes rækker for alle aldersgrupper og til alle niveauer. Vi deltager i alle klubtræf-stævner.

DanCup er en landsdækkende serie af konkurrencer, hvor der stilles krav om at springerne kan håndtere mindst 4 salti i en øvelse på 10 spring. Hertil skal springeren kunne gennemføre sin øvelse sikkert og med god stil. Gennem de seneste år har vi haft to-tre springere, der har deltaget i DanCup-stævner, men vil naturligvis gerne øge dette tal.

Danske Mesterskaber er konkurrencer, hvor kun de bedste springere i landet deltager. Kravene til de forskellige aldersgrupper er forskellige - fra 5 salti i en øvelse for børn under 12 år til en øvelse med 10 salti for voksne. Vi har lejlighedsvist haft deltagere i nogle af de yngre aldersgrupper.

Springere, der ønsker at deltage i DanCup og Danske Mesterskaber, skal købe en konkurrencelicens hos GymDanmark - ud over tilmeldingsgebyret for det enkelte stævne.

Påklædning ved stævner

Springtøj er tætsiddende tøj! For klubtræf er kravene ret afslappede, men hættetrøje og hipsterbukser er bare ikke sagen! Vi arbejder på at finde en passende gymnastikdragt til pigerne og også gerne en sammenlignelig trikot til drengene - men det er intet krav, at springerne stiller op i disse.

Springere til DanCup og DM skal overholde forbundets krav til konkurrencepåklædning, hvilket for pigerne vil sige gymnastikdragt og for drenge vil sige trikot og bukser. Hertil hvide trampolinsko.

Afvikling af trampolinkonkurrencer

Til trampolinkonkurrencer er der først en periode med opvarmning på konkurrencetrampolinerne. Denne periode er typisk mellem 1½ time og 2 timer. Herefter starter selve stævnet hvor én eller to springere er i trampolinerne af gangen.

Springerne vil normalt være inddelt i grupper à 15 springere, hvor de viser deres øvelse to gange, inden næste gruppes overtager trampolinerne. Det betyder, at der er rigtig meget ventetid, som passende kan fordrives med lektielæsning, spil eller lignende.

Når alle har sprunget er der ved klubtræf præmieoverrækkelse - til DanCup og Danske Mesterskaber vil de op til 8 bedste vise en finaleøvelse inden konkurrencen er afgjort.

Efter præmieoverrækkelse roser vi begejstrede hinanden inden vi skilles.

Bedømmelse af trampolinøvelser

Til en konkurrence er der et antal dommere, der efter bedste evne rangdeler deltagerne:

Der er 3-5 udførelsesdommere, der udelukkende ser på, hvor smukt springeren udfører øvelsen. Det drejer sig om strakte ben, når de skal være strakte, strakte fødder, rolige bevægelser og i det hele taget kontrol over trampolinen. Højeste og laveste karakter smides væk.
Ved en 6-springsøvelse i klubtræf viser dommerne ofte karakterer fra 3,5 til 5,0 points, mens en 10-springsøvelse i klubtræf typisk giver fra 6,5 til 8,5 points fra hver dommer.

Der er 1-2 vanskelighedsdommere, der udelukkende ser på, hvor svær springerens øvelse er. Som udgangspunkt tæller hver halv skrue én tiendedel og hver kvart salto tæller én tiendedel. Og så er der nogle ekstra tiendedele i bonus hist og her. En begynder springer typisk en vanskelighed på op til 1 point (10 tiendedele), mens en DM-øvelse (bedste niveau) er op mod 16 points!

Endelig kan man springe synkron - hvor to springere skal lave samme øvelse i hver deres trampolin. Her vurderer 3 synkrondommere hvor samtidigt springerne lander, hvilket ofte giver karakterer fra 8,0 til 9,0.

Og så er der bare tilbage at regne: En individuel springers øvelse opnår karakteren 3 gange udførelse plus vanskelighed (plus en højde-karakter ved Danske Mesterskaber). Et synkronpars øvelse opnår karakteren 2 gange udførelse plus vanskelighed plus 2 gange synkron.

« prev  |   top  |   next »